Jajko. Każdy doskonale zna jego smak i wygląd. Jest niezbędnym składnikiem w prawie każdej kuchni, często gości na naszych stołach pod różnymi postaciami, a niektórzy spożywają jajka niemal codziennie. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się co tak naprawdę kryje się pod skorupką tego niepozornego produktu?
Lista zalet jajek jest bardzo długa, a dziś przybliżymy Wam kilka wybranych, niesamowitych faktów dotyczących kurzych jaj, o których mogliście wcześniej nie wiedzieć.
Oto one:

Prawdziwy spalacz tłuszczu!

 

Luteina, która jest w składzie jaj ma zbawienny wpływ na wiele procesów w naszych organizmach. Oprócz tego, że dobrze na nas wpływa, dodatkowo skutecznie hamuje głód i wspomaga szybsze spalanie tłuszczu. Dodatkowo – redukują zły cholesterol we krwi!

A więc jeżeli nadal walczycie o summer body to polecamy fit jajecznicę

Białko dla wielbicieli sportu

 

Niezależnie od tego czy często gościcie na siłowni lub jesteście na diecie bezmięsnej czy też nie, warto jeść jajka gotowane na twardo. Znajdujące się w nich białko jest bardzo dobrze przyswajalne, człowiek trawi je w 99%! To znaczy, że białko jaj jest przyswajalne lepiej niż to znajdujące się w mięsie i czyni jajko jednym z najlepszych, zaraz po mleku matki, źródeł białka.

Jaja kurze są tym samym relatywnie najtańszym źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka!

Możesz zjeść skorupkę!

 

Tak! Skorupka jajka jest w pełni jadalna (po ówczesnym bardzo dokładnym umyciu!). Niektóre osoby spożywają proszek ze skorupek jajek, gdyż jest on pełen wapnia, który jest budulcem kości. Sproszkowane skorupki jaj (proszek wapniowy) zwiększają gęstość kości, stymulują odbudowę chrząstki stawowej i łagodzą bóle reumatyczne.

 

Jajko to bomba witaminowa!

Każde jajko, jako prawdziwa bomba mineralno-witaminowa, zawiera 14 istotnych składników odżywczych dla każdego człowieka. Oprócz białka znajdziemy w nim szereg witamin m.in. A, D, E, K, B2, B9, B12, kwas pantotenowy, a także cenne składniki mineralne takie jak: żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, jod i selen. To właśnie dzięki tym elementom jajko bardzo wcześnie wprowadzane jest do diety niemowlaków.

Polecamy też starszakom w każdym wieku

D jak dużo dobroci i witaminy D

Witaminy D nie trzeba nikomu przedstawiać. To jeden z najważniejszych związków organicznych, których potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bierze udział w wielu przemianach metabolicznych i oddziałuje na nasze samopoczucie (niedobory witaminy D mogą powodować znaczne obniżenie nastroju). Świetnie przyswajalną witaminę D znajdziemy w żółtku jaja.

Sposób chowu może wpływać na jakość jajka

Jajka pochodzące z chowów alternatywnych, gdzie nioski karmione są pokarmem wysokiej jakości oraz nie oddziałują na nie czynniki stresogenne, mogą mieć relatywnie więcej składników odżywczych i minerałów.

Dlatego podczas następnej wizyty w sklepie, warto zwrócić uwagę na oznaczenia jaj, które kupujemy:

„0” - Jaja z chowu ekologicznego - W tym systemie chowu warunki bytowania kur są najbardziej zbliżone do naturalnych. Kurnik jest miejscem noclegowym, a kury całe dni spędzają na wybiegach (z wyjątkiem okresu zimowego).

„1” – Jaja z chowu na wolnym wybiegu oraz jaja od kury zielononóżki -  Kury korzystają zarówno z kurnika, jak i z przygotowanych wybiegów, gdzie na jedną nioskę przypada 4 m/kw terenu pokrytego zielenią.

„2” – Jaja z chowu ściółkowego – Nioski w tym rodzaju chowu mogą swobodnie i bez żadnych ograniczeń przemieszać się po kurniku. Wedle upodobania mogą spędzić cały dzień na grzędach, w gniazdach lub na beztroskich lotach pomiędzy kilkoma poziomami przygotowanego dla nich wyposażenia. Podłoga kurnika pokryta jest ściółką, skąd wzięła się nazwa tego chowu.

Oznaczeniowy zawrót głowy? Po co eksperymentować! Wybierając jaja Kotliny Natury możecie mieć pewność, że nioski prowadzą szczęśliwe życie bez stresu oraz, że karmione są pokarmem najwyższej jakości – a więc niezależnie od wariantu, który wybierzecie, jajka zawsze będą pełne witamin i składników odżywczych.

Mamy nadzieję, że powyższe fakty tylko utwierdziły  Was w przekonaniu, że warto często sięgać po jajka, które są smaczne i zdrowe.
A jeżeli nie macie pomysłów na dania jajeczne, zachęcamy do odwiedzenia naszej sekcji z przepisami, gdzie każdy znajdzie dla siebie inspirację.

Save to PDF
loader