Dla nas ważna jest jakość jaj, wynikająca bezpośrednio z jakości życia kur. Kupując "zerówki" albo "jedynki" wybierasz jajka z tzw. chowu alternatywnego. Ich zaletami jest bogactwo w wartości odżywcze, wynikające z dobrostanu niosek. Dzięki lepszym warunkom kury odwdzięczają się jajami, które mają mniej cholesterolu i więcej witaminy E, A oraz kwasów omega 3 i beta karotenu.  Czy wiesz jak żyją kury w chowach alternatywnych? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj nasze jaja od kuchni!

Do jaj z "chowu alternatywnego" zaliczamy chów na wolnym wybiegu, chów ekologiczny, a także chowy kur zielononóżek. Ich zaletami poza bogactwem w wartości odżywcze są standardy życia kur. Niech o ich dobrostanie świadczy kapryśność zielononóżek, którym pozwala się na „strajkowanie", czyli nie znoszenie jaj!

Jaja z chowu na wolnym wybiegu, czyli tzw. „jedynki” znoszone są przez kury, które korzystają zarówno z kurnika, jak i z przygotowanych wybiegów, gdzie na jedną nioskę przypada 4 m/kw terenu pokrytego zielenią. Choć żyją w ograniczonej przestrzeni, chodzą i grzebią sobie gdzie chcą.  Wychodzą swobodnie na zewnątrz, gdzie mają dostęp do świeżego powietrza i paszy. Podłoga w kurniku wyłożona jest zaś słomą. Dzięki tej swobodzie mają  możliwość rozpościerania skrzydeł, a w konsekwencji - ich kości są mocne.

Zerówki, to jaja znoszone przez kury z chowu ekologicznego. W tym systemie chowu warunki bytowania kur są najbardziej zbliżone do naturalnych. Kurnik jest miejscem noclegowym, a kury całe dni spędzają na wybiegach (z wyjątkiem okresu zimowego).

Choć kura jest udomowionym gatunkiem ptaka i to naturalnym środowiskiem jej protoplastów był... las.  Dlatego producenci zerówek często starają się odtworzyć warunki życia kurom zbliżonego do tego habitatu. Kury są wolne i mają dostęp do powietrza, jedzenia i żyją zgodnie ze swoją naturą. To co jest istotne, to fakt, że kury są karmione paszą ekologiczną.

Dzięki lepszym warunkom życia kury znoszą jajka o wyższych wartościach odżywczych. Badania dowodzą, że takie jaja mają mniej cholesterolu i tłuszczów nasyconych, a także więcej witaminy E, A oraz więcej kwasów omega 3 i beta karotenu. Możemy spokojnie nazwać je więc kapsułami zdrowia i dążyć ,aby jak najwięcej takich jaj znalazło się w naszej diecie.

Save to PDF
loader